Primera setmana amb en Zabala i el concepte de l'educació!
Durant aquesta setmana en classe hem anat parlant
de diferents mètodes d'educar, hem parlat de l'antiga i de la moderna. Durant
la història sempre s'ha cregut que l'educació havia de ser mecànica, és a dir
memoritzar per a un examen i després escriure-ho tot sense saber el que
realment aquestes dient. Anys i anys ha perdurat aquesta metodologia, en la
qual els alumnes assistien a classe escoltaven al professor, copiaven, repetien
paraules, escrivien dictats… En aquesta etapa l'educació solament s'instruïa,
en comptes d'intentar educar-les. També durant aquest període l'alumne tenia un
paper passiu, creant així una classe de professor anomenat el “sabelotodo” el
qual té la part activa mentre que l'alumne no sap gens, és com una taula rasa
que el professor ha d'omplir amb les seves idees. Heus aquí els conceptes
educare i educere
A poc a poc aquestes idees han anat canviant i
s'ha anat creant una metodologia més dinàmica, la qual té 4 pilars que són:
aprèn a saber, aprèn a fer, aprèn a ser i aprèn a conviure. Aquesta nova
metodologia té com a objectiu que els alumnes interactuïn més amb el món,
deixant de costat els llibres de text i centrant-se més en projectes pràctics.
Per exemple si has d'estudiar les estacions de l'any, pots fer un projecte en
el qual els nens amb els seus propis ulls el puguin apreciar, programant
sortides, fent que busquin vídeos en internet, fent fotos de les caigudes de
fulles, dels arbres, de la pluja, perquè així en el futur els nens comprenguin
millor els conceptes.
És cert que aquesta
nova metodologia porta més treball, perquè has d'organitzar-ho i programar-ho
tot, però com deia Zabala en els seus llibres perquè ens interessa aprendre a
resoldre problemes de matemàtiques en una fulla, si després sortim a la vida
real i ni si vulgui ho utilitzem? Educar no és simplement ensenyar conceptes,
és formar a noves persones perquè un futur sàpiga superar-se dia a dia, perquè
sigui una persona amb uns ideals, que sàpiga opinar…Que li servirà a un alumne
saber-se tots els noms de tots els reis visigots si després en l'àmbit laboral
no sap estar amb persones que no són del seu grat o que li servirà saber que
els neutrons i electrons són compatibles si després veu una pila i no sap que
significa ni el + ni el -?
Com a conclusió haig de dir que l'educació és molt valuosa, cal
cuidar-la i saber que va a estar durant tota la nostra vida sigui de la forma
que sigui i del mètode que sigui.
No hay comentarios:
Publicar un comentario