miércoles, 19 de noviembre de 2014

Zabala de nou!!

Durant aquesta entrada tornarem a parlar sobre un tema que vàrem tractar fa unes setmanes, aquest és les competències però amb més profunditat. Per fer això hem llegit uns capítols del llibre d’en Zabala i a més a més en vist uns vídeos de les seves conferencies.

Abans de començar vull posar la definició de competència que posa en el diccionari i la que ens diu en Zabala. En el diccionari diu  que les competències són aquells continguts que han de ser el major eficaços possibles. Trobem les competències en educació i al món laboral però àdhuc avui dia, no poden donar solució als problemes reals.  I en Zabala les defineix com la competència ha d'identificar allò que necessita qualsevol persona per donar resposta als problemes als quals s'enfrontarà al llarg de la seva vida. Per tant, competència consistirà en la intervenció eficaç en els diferents àmbits de la vida mitjançant accions en les quals es mobilitzen, al mateix temps i de manera interrelacionada, components actitudinals, procedimentals i conceptuals”


estimulacion a los alumnosTambé en Zabala ens diu que hi ha quatre fases de les competències:
  1-Realitzar una anàlisi de la situació, el qual t'ajudarà a entendre la seva complexitat i identificar el seu problema.
2-A partir de la fase un, tindrem una informació la qual podrem analitzar mitjançant el que hem après, mitjançant els esquemes d'actuació.
3-Una vegada tenim l'esquema d'actuació triat, podem seleccionar l'esquema d'actuació que creguem més convenient per a la situació davant la qual estem, sempre cal adaptar aquest esquema a la situació no s'ha d'exposar tal qual l'hem après.
4-Els components de les competències, (actitud, procediments, fets i conceptes) han d'estar sempre units.
Altre dels aspectes importants que veim amb en Zabala és que hi ha uns criteris a seguir per ensenyar les competències.

1-El seu significat que els continguts siguin adequats a cada alumne,  cal analitzar els coneixements previs de l'alumne en relació als nous conceptes que es volen ensenyar, que promoguin l'activitat mental de l'alumne i el seu interès, que parteixin d'uns coneixement previs i permetin crear una zona de desenvolupament proper, que adquireixin activitats relaciones amb el ''aprendre a aprendre'' amb les quals es formarà de manera autònoma. 

2-La complexitat de la situació, per això  cal tenir en compte les seves tres parts: conceptes, procediments i actitud, que varem donar en una de les entrades anteriors on  s'han d'ensenyar uns continguts en funció a una realitat propera a l'alumne.
3-El seu caràcter procedimental, les activitats han de ser significatives perquè es puguin usar quan sigui necessari, és a dir, reals.
4-Criteris relacionats amb estar constituïdes per components de tipologia diferent, domini dels components del sistema d'actuació. Per als continguts factuals serà millor utilitzar la repetició, organitzacions significatives i associacions, 


Per finalitzar amb aquesta entrada he de dir que m’ha sorprès molt l’enfocament que fa en Zabala, i que hi he après un munter. Ja que l’any passat a aquesta assignatura no vàrem llegir res sobre aquest autor, i crec que és una base per poder aprendre bé tots els continguts, perquè t’ho explica d’una forma molt interessant, aun que alguna volta repeteixi molt.
Una foto publicada por Ana Rodrigo (@anarp15) el
Foto de flikr by Harlem8
Aqui vos deix un enllaç del llibre d'en Zabala per si algú vol comprar-lo per tenir més informació. http://www.casadellibro.com/libro-que-quan-i-com-ensenyar-competencies-basiques-a-secundaria/9788499800783/1893778
Podeu llegir i trobar més informació sobre el tema en http://primercursana.blogspot.com.es/.
Graciès per llegir!!!

No hay comentarios:

Publicar un comentario